Bewegen in huis
Tips voor oefeningen

Bewegen in huis

Buiten bewegen is lekker. Zeker als zonnetje schijnt en de temperatuur aangenaam zoals tijdens de afgelopen Paasdagen. Maar er zijn ook mogelijkheden om in huis te zorgen voor voldoende beweging. Zo houdt u uw spieren en botten sterk en soepel.

Oefeningen en tips voor bewegen in huis

Voor het opstaan

Als uw lichaam 's ochtends stram aanvoelt, dan is het goed om de dag rustig op te starten met wat oefeningen vanuit uw bed. Hier zijn een aantal oefeningen die u kunt doen:

Als u wakker wordt, ga ontspannen op uw rug liggen en doe de volgende oefeningen:

  1. Trek een been op en strek dan weer. U kunt het been bij het strekken eventueel een paar centimeter boven het matras houden. Dan traint u gelijk de buikspieren. Doe deze oefening tien keer met u linkerbeen en tien keer met uw rechterbeen.
  2. Trek een knie zover mogelijk naar u toe. Sla de handen om de knieën en houdt deze positie tien tellen vast. Doe deze oefening vijf keer met de linkerknie en vijf keer met de rechterknie.
  3. Trek uw beide knieën op. Beweeg ze naar rechts en vervolgens naar links. Doe deze oefening vijf keer.

Ga vervolgens rustig op de rand van uw bed zitten en doe de volgende oefeningen:

  1. Ga rechtop in bed zitten. Buig vijf keer voorover, naar links en naar rechts.
  2. Draai uw hoofd rustig los naar links kijkend met uw kin over uw borst naar rechts en terug. Dan legt u uw kin op uw borst en ga rustig met uw hoofd naar achteren en kijk omhoog en terug.
  3. Draai uw schouders los. Armen langs je lichaam en schouders rollend naar voren 10x draaien en 10x naar achteren draaien.
  4. Draai uw armen los. Houdt uw ellebogen op schouderhoogte en draai uw onderarmen 10x naar buiten en 10x naar binnen.

Tips voor bewegen in uw huis

  • Doe mee met Nederland in Beweging op NPO 1 om 9.15u. Deze kunt u ook terugkijken op de website van MAX vandaag  Dan bepaalt u zelf wanneer u mee wilt doen.
  • Op YouTube zijn er diverse filmpjes te vinden. Als u graag oefeningen vanaf een stoel wilt doen, dan vindt u diverse filmpjes op deze website van Alles over sport
  • Vilans en Kenniscentrum Sport hebben een beweegposter gemaakt met oefeningen die u dagelijks thuis kunt doen om uw spieren in benen en armen te versterken en uw balans goed te houden. Download of bekijk hier de beweegposter

Bewegen buitenshuis

Als u de mogelijkheid heeft om ook buitenshuis meer te bewegen, maar u wilt niet naar een sportschool, dan zijn er ook andere mogelijkheden. Fysiotherapeuten hebben veelal een ruimte, medische trainingscentrum, waar u met behulp van apparaten uw conditie en spierkracht kunt verbeteren. Dit is kleinschalig en er is altijd een fysiotherapeut aanwezig om u te begeleiden. CareynPlus werkt samen met diverse medische trainingscentra waar u terecht kunt. Kijk hier voor een overzicht

Zwemmen

Zwemmen is een prettige manier om uw lichaam in conditie te houden. U lichaam wordt gewichtsloos in het water waardoor gewrichten minder worden belast. U kunt zelf gaan zwemmen of onder begeleiding oefeningen doen. Via CareynPlus krijgt u korting op zwemmen. Kijk hier voor meer informatie. Kijk ook eens naar Fibroswim als u onder begeleiding oefeningen wilt doen in verwarmd en ondiep water (alleen in Breda, 's Gravendeel en Brielle).

Vraag de CareynKaart aan

  • Gratis (loop)hulpmiddelen
  • Korting (zorg)verzekering
  • Altijd services aan huis
  • Korting op dagjes uit
Direct aanvragen Meer informatie

Anderen bekeken ook

Fibroswim©

Fibroswim©

Fibroswim© (reactiveringszwemmen) is ideaal wanneer u moeite hebt met bewegen.

Lees meer
Sporten met korting bij sportscholen

Sporten met korting bij sportscholen

Sporten met korting tot € 90 bij sportscholen zoals Fit For Free, Fit20, SportCity en Fitland.

Lees meer